onsdag 22 oktober 2014

NU KAN VI SKRATTA!

Bosse ville gärna åka till Bad Waldsee/Therme i södra Tyskland och titta in på Hymers husvagns/bilsmuseum. Vi letade oss dit och frossade i butikens fina hantverk innan vi vandrade in i den spännande utställningen. Oj, va vi pekade och skrattade åt dessa otroliga hemmabyggen och idéer. De första "sovsläpen" från förra seklets början, blev också utskrattade och ingen kunde väl drömma om att man skulle kunna bo permanent i dagens lyxiga husbilar. Jo, Arist Dethleffs, kunde tänka sig det. Eller rättare sagt hans nyblivna hustru Fridel, som inte ville vara skild från maken när han under längre perioder var borta på affärsresor.
-Kan du inte bygga en zigenarvagn, som vi kan bo i? När du är hos kunder kan jag måla, sa Fridel, som var konstnär.
Jo, Arist var kreativ och byggde. Även första dottern blev med tiden en van husvagnsresenär. Fridel bad Arist montera en balja i vagnens golv, där hon kunde lägga blöjor och såpa, som på gropiga grusvägar skumpade runt i karet.
-När vi kom fram var det bara att skölja och hänga upp, sa praktiska hustrun.
Husbilstillverkarna Hymer och Dethleffs har samarbetat med museet, som är enormt påkostat och kreativt - ja, en härlig upplevelse för oss husbilsälskare.
 Hundarna har fått sin egen husvagn.

 Det enormt stora, vackra husbilsmuseet.

Jag hälsar på Erwin Hymer innan vi går in.

I början byggdes husvagnar/bilar inte i fullstorlek, utan hade fiffiga sätt att vevas upp, fällas ut eller plockas isär. Bilarna orkade ju inte dra på för stora vindfång. Det handlade i början mest om att få till sängplatser. Spritkök och utrustning fanns i resväskor eller lådor.

En kopia av Dethleffs första vagn, där taket drogs upp
för att få till ståhöjden.

År 1937 fanns 1 miljon bilar i Tyskland och vägarna byggdes ut i rask takt.
En världskongress för Camping samlade 3000 tält och husvagnar 
och utvecklingen för de senare satte raketfart.
Vagnen Tourist blev den förste att år 1938 dras över 
den branta, nyöppnade vägen över Grossglockner.
Ägaren använde vagnen mellan 1939 till -73, då han bytte upp (ner?) sig!

Sportberger Karawane S39 var på 30-talet den mest sålda husvagnen i Tyskland. 
En ägare gjorde resan Berlin-Nepal, genom Libyska öknen, tur och retur.

Sportberger G2 byggdes efter andra världskriget och användes både som varutransport 
under veckorna och som husvagn på helgerna. Den var så lätt att den kunde dras av en mc.

VEB Weferlinger/LC9 hade en golvyta på 3 kvadratmeter och rymde 
tre bäddplatser. Köptes av folk utan hissfobi!

En enhjulig vagn till mc. Byggdes i slutet av 50-talet i DDR. 
Den vägde 35 kg och användes till att frakta bl.a. campingutrustning i.

Husvagn efter en cykel. Sov gott!

Trabant var en vanlig bil i DDR och fanns i tre utförande. Denna kombimodell kunde utrustas 
med hopfällbart tält på ett takräcke. 2,8 milj bilar byggdes mellan åren 1957-91.
Man fick inte glömma att fälla ner tältet före avfärd, då kunde det bli en luftfärd!

Mikafa Reisemobil de Luxe från 50-talet. V8-motor, byggd på BMWchassi.
Topplyxig för ett enormt högt pris. 12 bilar byggdes och denna bil används än idag.
Kolla solaltanen på taket!
Bilden nedan visar badrummet.

Italienarnas första husvagn, Laika 500, byggdes för att passa till Fiat 500. För att minska 
luftmotståndet träddes övre halvan över den undre vid färd och vevades upp vid framkomsten.


Min favorit blev Zündapp Janus  250, där två personer åkte framvända och två fick titta bakåt. 
Motorn låg i mitten och när sätena fälldes ner fick två personer plats att sova.
Inte alltför långa, kan man gissa sig till!

Bosse beundrar en välutrustad, hederlig Volkabuss, som med sin äventyrande ägare gjort åtskilliga 
mil på flera kontinenter. Kan garantera att han var både händig och beredd på det värsta!

Värst och störst - ja, det är amerikanska husvagnar/bilar. 
Husvagnen är en Airstream 31, med det blygsamma smeknamnet "Vägens Härskare".
Utrustad med både ugn och badkar (bilden nedan). Bilen är en Edsel, namnet på Henry Fords son, som 
byggde bilen för att skapa en egen karriär. Bilen blev den största floppen i Fords historia.

Och till slut några foton på mer eller mindre fantasifulla, fantastiska hemmabyggen:
joddlarbalkong och stege - vad sägs?!

Hopfällbar husbil från 1910. Tre rum o kök, vattentoa och elektricitet!

Aldrig rådlös: bygg en amfibiebil!






7 kommentarer:

  1. Så underbart att historian är sparad! Jag gillar det lilla jag sett av er kärra. Vad är det för modell? för jag skulle vilja tjuvkika på inredningen!!! Kram ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du går in på Dethleffs hemsida kan du söka på Esprit H7910, så kan du kolla inredningen.

      Radera
  2. Vad roligt att se alla gamla modeller. Hoppas att ni får det bra nu när ni lämnat Sverige igen, så roligt att följa på er resa. Jag hoppas att jag själv ska kunna göra likadant när jag går i pension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, bra idé! Just nu har vi ösregn, men annars gillar jag It. östkusten. Toppen att sitta inne i värmen o läsa böcker o tidn på iPaden o laga go mat, när vi inte kan vara på stranden.

      Radera
  3. Vilket roligt inlägg du delar med dig av. Vi har varit i Neuf Brisachf i Frankrike och tittat på en Old Mobil träff. Där var just Dethleffs Tourist, byggd 1955, som dom är ute och campar med än idag! Där fanns även en Airstreamer husbil. Vi gör som Fridel gjorde på den tiden, en balja med lock där tvätten skvalpar omkring medans vi kör fungerar som en bra tvättmaskin hihihi
    Titta gärna in på våran blogg och se lite modeller som fanns med på träffen.
    Följer eran resa med stor nyfikenhet, vem vet, en dag kanske vi följer era fotspår hihi
    Kram Yvonné

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul att du fixat egen tvättmaskin, jag tände också på den geniala idén!

      Radera
  4. Jag tror ni är glada för er husbil ;-)

    SvaraRadera