tisdag 11 februari 2014

5:2-DIETEN

Vi har nu uppfunnit en Väder-diet! Det innebär 2 dagar regn och sen 5 dagar med slösande, flödande sol! Konstigt nog glömmer vi bort att det har stormat och spöregnat, när vi några dagar senare sitter och svettas i våra solstolar! Det är först när jag tömmer kameran som jag ser stormvågorna och regnbågen. Under regnperioderna har vi parkerat tätt bredvid en restaurang och surfat på deras wifi, på så vis har vi inte saknat varken sol eller promenader. Naturligtvis betalar vi tillbaka genom att käka på restaurangen och hämta deras goda veg.pizza när vi har soppa till middag!
Storslagna scenerier utanför husbilsfönstret!

Bäst att förankra soffan i stormen!


Och så är det över för den här gången.

Peloponnesos är egentligen en halvö, men har skilts från fastlandet genom Korintkanalen. Ön ser ut som en hand, med fingrarna nedåt och tummen mot höger. Vi har nu sökt oss allra längst ner på  "pekfingret", till staden Neapoli. (Alla orter här i Grekland kan stavas på minst 3 olika sätt!)
Det är turistfritt och lugnt, vi kan parkera husbilen mitt i centrum, på cafégatan, där vi har gratis surf. Naturligtvis gynnar jag dom med en och annan capuccini eller Frappé (kallt kaffe m skummad mjölk) om det är varmt. Är man godissugen kan man få vaniljglass i frappén, men när jag ville ha det i VARMT kaffe, stirrade de på mig:- Men då smälter ju glassen! -Ja, sa jag, det är ju det som är så gott!

Kafeérna är ofta popigt inredda....

...glödande solnedgång på strandpromenaden.

Neapoli är urtypen för en grekisk stad vid Medelhavet: skyddad hamn för fiskebåtar, pir för stora båtar, "framsida" med lång och bred strandpromenad med caféer, lekplats, skuggträd, "baksida" med halvfärdiga hus, gränder, pytteaffärer. Bergen bildar ryggstöd, vägarna vindlar vackert. Mellan nyputsade lägenheter för turister, finns skräptomter och skrotbilar. Ja, ni har sett det överallt.
Ibland får vi en riktig överraskning, som när vi såg denna trappa! Kameran!

Stairway to heaven!

Piren där ö-färjan lägger till. Neapoli i bakgrunden.

Inredning i bageriet, titta på harven som hänger på väggen.
En planka med stenar i utmejslade hål!

Urtypen för en grekisk man: sjömannen och fiskaren.

Urtypen för en svensk husbilsåkare: vattumannen..
drickbart vatten finns fritt överallt i Grekland.

... och soldyrkaren!.

Fikonen sätter frukt på kala grenar.

Häromdagen hörde vi ett brummande och ett tutande och upptäckte ett långt tåg med traktorer. 
Nya, gamla, grå, röda. En enda traktor hade störtbåge. Förare i alla åldrar och modeller. Jag försökte fråga flera unga traktorkillar varför de demonstrerade. Ingen kunde engelska.
Läste sedan på nyheterna att bönderna strejkade över hela Grekland. Skatten skulle höjas från deras nuvarande 14 % med cirka 10 %. De flesta skulle nog vara solidariska med regeringen om de såg att även dessa herrar fick sänkta löner och var beredda att avstå från lyxliv.
Upp till kamp emot korruptionen!








6 kommentarer:

  1. Åh, bara så helt underbart! Alltid kul att läsa och titta på bilderna! Här jobbar vi halvt ihjäl oss för att klara deadline. Utan att det är vi som ska dö.
    Puss och kram på er slöingar!

    SvaraRadera
  2. PS Ni ser väl våra ansträngningar på www.nomadliv.se och https://www.facebook.com/nomadlivhusbil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa, vi ser! det ser så proffsigt ut! Och vi dyker upp som "paret i låddan" på olika ställen, kul! Jag frsöker mota slöandet: först lång promenad m Kajsa, sen cykling på slingrande bergsväg!

      Radera
  3. Så fantastiskt mysigt ni ser ut att ha! Tack för all trevlig läsning och fina bilder....hälsar vi ifrån Albir

    SvaraRadera
  4. Tack för resan i Grekland - nu känner jag mig pigg igen!
    Ha det bäst! kram Gun

    SvaraRadera
  5. Den utsikten är inte pjåkig! Mäktig! Vacker på att annat sätt än Snäcke :)
    Ni verkar ha det bra! Och det trodde jag nog också :)
    Akta er för giriga kokerskor och dåligt vatten!
    Kram

    SvaraRadera