torsdag 26 april 2012

Vi "förfranskar" oss.


Det är ett stort kliv att lämna den invanda italienska världen mot det okända franska! Eftersom vi inte kan något av språken, så får liknelsen gälla hur lätt eller svårt det är att gissa sig till vad folk menar eller vad saker betyder. Vi konstaterar snabbt: pizzorna är dyrare, franskan liknar danskan, brödet är mörkare och folk rapar. Ja, inte vid matbordet, utan i radion. Det spelas oerhört mycket rap-musik i skvalkanalen. Den har samma jingle som Riks-eeffääämm, samma skvalprat och tycks ha köpt in tio top-låtar, som dom kör dygnet runt. Vaknade en natt av att en melodislinga for runt i hjärnvindlingarna och förstår hur det känns att bli hjärntvättad. Ja men, säger ni, byt kanal då! 
Men att sitta och lyssna på en diskussion på ett språk man inte kan, det blir tråkigt. 
Men, otroligt nog, så har ett för mig överraskande franskt ordförråd dykt upp i min minnesbank. När fraserna poppar upp, kommer jag ihåg att mina kusiner, där jag växte upp, 
följde franska språkkurser på radion. 
De övade flitigt, bl. a. med att säga enkla fraser till mig: -Fermé la porte! (stäng dörren!) och liknande. 
Kajsa har fått sin första fästing. Föskräckta stannade vi vid en djurklinik utefter vägen. En veterinär tömde en giftampull i nacken på Kajsa. Den skulle hålla både fästingar och giftiga flugor på avstånd. Hade jag varit hemma hade jag förstås valt ett biologiskt alternativ, men jag vågar inte riskera att hon blir fästing-sjuk under resan. Visserligen kan hon bli sjuk av det giftiga medlet också. Svårt val!


Roliga annonsbilder på lastbilar.

Äntligen ett bröd med tuggmotstånd!

Onykter häckklippare?

Charmig förpackning på baguetten.


Krigsmonument med afrikanska soldater.



Bouleproffs spelar i parken - och jag får vara med!!

Enkel, snygg utsmyckning på trottoarerna.
En liten plastpall i mitten på pizzan, hindrar locket från att kleta fast!
En fin gammal Jaguar får slita hårt för att komma in i en p-ficka. Servo- ja tack!
Jag går fram och rycker lite i en förtöjning - nån KAN ju tro att det är min båt!
Medelhavet tycks vara svårdrunknat, vi ser inte en enda person med flytväst.
EGO Super: bra namn på jättebåten! Mina fötter speglas i den blankpolerade ytan.
Vi gillar inte blåsten, men vindsurfarna gör det desto mera!
Vi har nu lämnat Medelhavet och styr norrut, mot Lyon. Det är varmt, men vindarna hårda i byar och kastvindar. Det gränsar till storm, när vi parkerar på en grusplan vid floden Rhone. Vi vågar inte stå där över natten, trots den vackra utsikten över floden och pråmarna som stånkar sig fram motströms.
Sist vi åkte från Lyon och söderut, var i rykande snöstorm. Vi körde motorvägen för att undkomma vintern som rasade i hela Europa. I Lyon vaknade vi till 2 dm snö och polisen hade tömt motorvägen under natten för att snöröjningen behövde fri fart. Men nu är det vår, blommor och träd prunkar, bara blåsten förpestar vår tillvaro.
Mitt gälla skrik får B att tvärbromsa. Precis som jag ville, för vi har just passerat en antikaffär, som säljer rostiga trädgårdsgrejor. När vi kommer dit visar det sig att man behöver en ovanligt tjock plånbok för att införskaffa en halv rostig järngrind, en osittbar soffa eller statyer av ledsna hundar. Ockerpriser! Är det den romantiska Provence-stilen som skapat denna efterfrågan? Hade jag sålt det som jag körde till tippen för två år sedan (jag smusslade undan en del!) hade jag varit miljonär nu!
Jag ska inte skriva något om internet i Frankrike, för vi klarar inte den blodtryckshöjning som detta ämne innebär! Lyckliga ni som har ett ABONNEMANG!
Vi förlitar oss på McDonald - lite pommes frites får det var värt!
Vem vill ha en galopphäst i trädgården till samma pris som hela huset?
Rondellerna är välskötta miniatyrträdgårdar.
Att bygga vackert med stenar, ja, det kan dom här i Provence!
Ett kolkraftverk och en liten förskrämd vindsnurra vid kanten på floden Rhone.
Hortensian blommar med överdådig prakt!
Fantastiska väggmålningar pryder även enkla hus.
Hotellen är som prinsessbakelser!
Fantastiskt välgjord och vacker väggmålning på ett industrihus.















2 kommentarer:

  1. Som vanligt fina bilder. Just detta med radions skvalmusik upplevde vi också när vi for genom Frankrike men även Italien. Ha en go tripp mot Svedala.

    SvaraRadera
  2. Härligt!!! Ja som när vi åkte i Polen - att lyssna på diskussioner i radion på Polska ger en inte så mkt. Så det fick bli att blippa fram till nån skvalkanal och som ni säger mkt samma musik...
    Meeen fina bilder har ni som vanligt.

    SvaraRadera