söndag 13 november 2011

OTURSDAG!

Har hört att den 11/11-11 skulle vara nån slags lyckodag. Så blev det inte för oss! Att korsa Österrike blev dyrt, svindyrt! En bil upp till 3,5 ton får betala 75 kr för att korsa landet, vi med 5 ton och 3 axlar (inte våra, vi har två var, utan bilens!) får betala drygt TUSEN kr för en go-box, som piper i vägtullarna, som tecken på att vi har gjort rätt för oss. Vi tröstade oss med att vi slapp slingrande alpvägar och istället bekvämt åkte över lindriga Brenner-passet.

Jag kan inte se mig mätt på de vackra, snöklädda alperna!



Hur fick de upp byggmaterial och hantverkare?




                        
                                                                                            
Efter Verona, beslöt vi att göra en kort sväng till Venedig. Där myntades det nya uttrycket
"5-minutersturisten", en ny idé som kan bli lönsam om man kan tömma turisten på pengar för så kort tid. Vi hittade efter diverse felkörningar bron över till Venedig. Jag såg de berömda kyrktornen. Vi nekades parkering på en stor grusplan vid brofästet. Hamnade i en rondell där vi efter ett varv slussades ut över bron igen. Tillbaka! Utan att ha fått se en enda berömd byggnad! Vända tillbaka? Nej, det orkade vi inte.
Iväg till ett köpcentra, nu skulle vi skaffa surfkort. Jag hade svår bloggabstinens.

Jag har åtminstone åkt bron till Venedig tur och retur!

När vi svängde in på parkeringen, stod en bil i vägen. Visserligen körde B mot enkelriktat - men, vaddå? Ser dom inte att vi är utlänningar? Dom backade inte och B försökte hålla andan och smita förbi. "Det går inte," skrek jag, samtidigt som bilarna klöste varandra i lacken. "Ånej, en Alfa Romeo", sa jag, när en sexig kvinna från en sydlig kontinent klev ur. "En gammal modell, dessutom omlackad," sa Bosse Bildoktor med avundsvärt lugn.

"Det var absolut inte meningen att jag skulle köra mot enkelriktat" försökte Bosse övertyga lokalpolisen om. När B skulle parkera husbilen, i väntan på polis, ställde sig Alfa Romeo-ägaren ivägen - hon trodde att B tänkte smita!

 
PS: Inte nog med detta! Glaslocket till gasolhällen exploderade, när jag vred ratten åt fel håll! DS

5 kommentarer:

  1. Ja, det var då en riktig otursdag! Fy tusan vad trist. Glaslocksexplosionen till spisen är ju en klassiker och går lätt att sätta dit ett nytt (när ni lyckas hitta ett). Hoppas det fixade sig med försäkring och lackskadorna. Jag har hört att österrike ska vara ohemult dyrt att köra igenom för oss som har tunga bilar. Undrar om det är bättre att köra över Schweiz? Nu är ni i alla fall i Italien! hoppas det är varmt o skönt!? Kramar, Bobo.

    SvaraRadera
  2. Fan! Vilka tråkhändelser ni råkar ut för! Och jag som ändå skrev ner den enda rätta vägen (för tunga bilar) genom Österrike, åt er. Den är inte ett dugg svårare än Brennervägen. Känner mig nästan skyldig, borde ha varit tydligare kanske?
    Jodå glaslock har vi också försökt bränna men våra höll, bara lite skitfärgat. Men du,Gunilla tar en bild på eländet och så är du så kall och tar en bild på Bosse Bus, bråkandes med snuten om rätten till vägen! Tufft!
    Det kostar ett och annat offer för att komma till värmen. Här har vi kört i mjölk, både morgon och kväll och det är kallfuktigt genom märg och ben. Jag offrar gärna för att byta med er.
    ”Simma lugnt!” Kramar från Stina och Julian.

    SvaraRadera
  3. Tack för medömkan! Jag har smällt ett glaslock förut! (500 kr) Vi var inne på att köra "din" väg, Julian, men var rädda att den var besvärlig, så det blev Brenner. Men Bobo, du ska få den vägbeskrivningen! Vi släpper lätt det förgångna - idag +18 gr o värmande sol!

    SvaraRadera
  4. Vi körde i somras för första gången SS12 i Italien och inne i Österrike väg 182 på vår hemresa, visst var det brant på ett par ställen. Enda missen vi gjorde var att vår kamera var helt slut på batteri så kort blev inte många av.
    Kul att få följa er resa när vi sitter hemma och längtar till Italien.
    Leena

    SvaraRadera
  5. Hej Leena! Kul att du är med på resan! Hellre tomma batterier i kameran än i bilen...!

    SvaraRadera